Afscheid in het kwadraat - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Bianca - WaarBenJij.nu Afscheid in het kwadraat - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Bianca - WaarBenJij.nu

Afscheid in het kwadraat

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

21 Oktober 2008 | Mexico, Cancún

De laatste dag in Cuzco zijn er volop souvenirs ingeslagen en ’s avonds hebben we gezellig gegeten bij Tres Mundos; een restaurant met een internationale keuken. De (Nederlandse) eigenaar verraste ons met een echt Nederlands voorafje: bitterballen!!! Eigenlijk te erg voor woorden maar eerlijk gezegd ook wel heel lekker na 2 maanden Peru ;-)

Het was een gezellige laatste avond waarin we de hele reis uitgebreid hebben geëvalueerd. Alle hoogte- en “diepte”punten zijn de revue gepasseerd en dan blijkt toch maar weer hoe persoonlijk ieders beleving kan zijn.

Bas B. heeft namens de hele groep een leuke toespraak voor Grote Smurf (zoals ik al de hele reis genoemd wordt) gehouden. Naast de fooi heb ik een heel boekje met persoonlijke bedankjes gekregen; echt super leuk!

De volgende ochtend moesten we al om 6.00 uur op het vliegveld zijn. Na een korte vlucht op Lima waren er nog aardig wat uurtjes te overbruggen voordat de vlucht naar Amsterdam vertrok. Toch koos iedereen ervoor om die op het vliegveld door te brengen.

Ik had daar niet zo’n trek in. In Cuzco had ik Annette ontmoet (Sawadee collega). Met z’n tweeën hebben we een taxi naar het hotel van de locale agent in Lima gepakt en daar op ons gemakkie alle administratie afgemaakt en natuuuuuuuuurlijk uitgebreid over onze groepen gepraat. Zij had echt “a hell of a Group” gehad; wat een verschil met de mijne zeg!

In de loop van de middag ben ik terug gegaan naar het vliegveld om afscheid te nemen. Jammer wel. Dit was echt een supergroep. Op sommige momenten best kritisch maar ook zoveel humor, super sociaal en echt enthousiast dat die kritiek me helemaal niets meer doet. We hebben bijna iedere avond met z’n allen gegeten. Als we niet compleet waren kwam dat door ziekte van één of meerderen. Ik ga ze missen!

Na het afscheid heeft Celia me van het vliegveld opgehaald. In haar huis werd ik – letterlijk – met open armen ontvangen. Broers, (schoon)zussen, neven en nichten kwamen allemaal langs. Ze woont in een groot huis vlakbij het vliegveld. Ooit gebouwd door haar vader, later steeds een stukje verder uit- of opgebouwd zodat de hele familie bij elkaar woont. Het is een eenvoudig huis, de inrichting lijkt op een verzameling van tweede handswinkeltjes en de indeling is – met Nederlandse ogen bekeken – heel vreemd. Maar ’t voelde alsof ik in een warm nest terecht was gekomen.

Ik had al eens geschreven dat de Peruanen veel eten en dat blijken ze van hun gasten ook te verwachten. Ik ben onderweg ook wel wat kilootjes kwijtgeraakt en dat was goed te zien. Daar moest wat aan gedaan worden! Ik ben volgestopt met allerlei lokale lekkernijen en moest ze er echt van weerhouden om me niet nog meer voor te zetten.

’s Avonds zijn we met de gepimpte auto van broerlief de stad ingegaan. Ik moet bekennen dat ik ’t eerst zo gehate Lima met andere ogen ben gaan bekijken. Er is zelfs een echt mooi koloniaal wijkje met gezellige restaurantjes: Barranco.

In eerste instantie baalde ik ervan dat ik hier nog een nachtje moest doorbrengen maar achteraf vind ik het gewoon jammer dat ik niet langer ben gebleven. De hele familie kwam de volgende dag afscheid van me nemen en een paar uur later zat ik met een leeg gevoel weer op de luchthaven.

2 vluchten en 7 uur later kwam ik in Cancun aan waar het lekker warm was maar helaas ook héél hard regende. Met bus en taxi ben ik naar het hotel gegaan en meteen gaan slapen.

Ik had maar één nachtje gereserveerd omdat de hotels erg duur zijn. 40 USD per nacht is een hoop geld als je maar 15 euro overblijfvergoeding krijgt! De enige betaalbare accommodaties zijn dorms wat inhoudt dat je op een soort zaal met stapelbedden slaapt en je je waardevolle spullen in een locker moet opbergen.

Dat heeft een hoop nadelen maar ook het grote voordeel dat je makkelijk andere mensen ontmoet. Dat gebeurde dus ook en gelukkig maar want anders had ik me stierlijk verveeld. Echt strandweer is het bijna niet geweest. Er was maar één dag zonder regen en toen heb ik samen met Raymon (Amerikaan die meestal in Cuba woont) op ’t strand doorgebracht. Verder gezellig rondgestruind met 2 Duitse backpacksters en veel tijd volgemaakt met (in)lezen, internetten en lekker eten.

Na 3 dagen kon ik inchecken in het groepshotel en had ik weer alle luxe die je je maar kunt bedenken: eigen kamer met TV, een echte kluis (voelt toch prettiger dan zo’n lockertje) en zelfs een zwembad waar ik de spaarzame zonne-uurtjes kon meepakken. Maar ’t is toch minder gezellig dan zo’n backpackers-hostel.

Tsja…… we zitten in het natte seizoen en dat is te merken. Ik ben benieuwd of we onderweg last veel last zullen hebben van al dat water…………………

  • 27 Oktober 2008 - 08:06

    Ma:

    Gelukkig heb je Lima toch van een andere kant gezien.
    Wat een gastvrije mensen het doet me denken aan Spanje.
    Ik hoop dat het weer in Cancun droger wordt hier is het ook niet al te best, succes met je nieuwe groep.
    liefs Pa en Ma

  • 27 Oktober 2008 - 08:15

    Marie:

    klinkt alsof je geluk hebt gehad met je leuke groep ! maar ik denk dat je daar zelf ook wel een beetje aan meewerkt....
    greetz
    marie

  • 27 Oktober 2008 - 10:03

    Daan:

    veel plzier in mexico bianc

  • 27 Oktober 2008 - 14:39

    Manon:

    Weer een heerlijk verhaal, wist natuurlijk al dat je in Cancun zit. Als we volgende week naar de States gaan, blijven we je volgen alle hotels hebben daar meestal wel internet en ik zal je ons reisverslag natuurlijk ook mailen en anders staat en natuurlijk op de site van Quinty. Veel plezier in Mexico met hopelijk een leuke groep.
    Groetjes Manon

  • 27 Oktober 2008 - 18:15

    Remco:

    Wat een expeditie! Geniet nog maar van het thotel, al is het minder gezellig, wel wat luxe verdiend en ontspanning nodig lijkt me zo.

    O, ja en ik ben hog steeds ben ik benieuwd hoe het nu zit met lichtend pad?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Cancún

2008 - 2009

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2009

Beestjes in Bed

19 Februari 2009

Reizen zonder Camera?

13 Februari 2009

India Anders

09 Februari 2009

Terug in de grote stad

05 Februari 2009

Fotosessie tijdens de Adivasi
Bianca

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 82289

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2018 - 18 November 2018

Ethiopië

10 Maart 2016 - 28 Maart 2016

India - Mumbai en omgeving

06 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Cuba

21 Februari 2014 - 22 Maart 2014

Nicaragua

01 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Panama

02 Maart 2012 - 03 April 2012

Myanmar

04 Maart 2011 - 03 April 2011

Colombia

11 September 2009 - 07 Februari 2010

2009 - 2010

22 Juni 2008 - 23 Februari 2009

2008 - 2009

22 Juni 2007 - 28 Januari 2008

2007 - 2008

15 November 2006 - 15 December 2006

2006

Landen bezocht: