Kippen, eenden, kalkoenen en een dode mus - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bianca - WaarBenJij.nu Kippen, eenden, kalkoenen en een dode mus - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Bianca - WaarBenJij.nu

Kippen, eenden, kalkoenen en een dode mus

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

30 November 2007 | Laos, Vientiane

Inmiddels zijn we al weer ruim 2 weken onderweg; de tijd vliegt hier voorbij. Laos is echt een heerlijk land om te reizen. De wegen zijn over het algemeen prima, er is weinig verkeer en onderweg valt veel te zien.

Op schijnbaar afgelegen plekken staat ineens een brommer geparkeerd. De eigenaar is even verderop bezig om de weg of de naastgelegen goot van onkruid te ontdoen. Aan de kanten groeien verschillende soorten reusachtige graspluimen die op z’n mooist zijn als het vroege ochtendlicht of de namiddagzon er doorheen schijnt.

We passeren talloze kleine dorpjes waar varkens, kippen, eenden, kalkoenen en al het kleine grut dat daarbij hoort lekker rondscharrelt. Onze (diervriendelijke) chauffeur moet regelmatig in de ankers als er weer eens een kippenfamilie met zelfmoordneigingen oversteekt. In de vroege ochtendzon wordt er al druk gewerkt: vegen, zagen, koken, wassen en handwerken. Op het asfalt van de weg liggen chilipepers en rijstkorrels te drogen. De eenvoudige hutjes van bamboe en palmbladeren zijn nagenoeg OP de weg gebouwd. In veel opzichten is het of de tijd hier heeft stil gestaan ware het niet dat de schotelantenne weer helemaal niet in dit plaatje past. Je komt die dingen bij de meest eenvoudige huisjes tegen; een vreemd contrast.

Terwijl de ouders aan het werk zijn passen de kinderen op elkaar. Ze weten zich prima te vermaken terwijl ze nauwelijks speelgoed hebben. Ze zijn in de weer met stukjes karton, een hoopje aarde, landbouwgereedschap(!) of – in het gunstigste geval – zelfgemaakt speelgoed. Ze kijken verbaasd en/of nieuwsgierig op als we we passeren. Sommigen zijn dapper genoeg om even te zwaaien. Het lijkt wel of niemand ze echt in de gaten houdt maar blijkbaar gaat dat (meestal?) goed.

Ik verveel me dus absoluut niet op de reisdagen; integendeel!

Vanuit Vieng Phouka zijn we naar Luang Nam Tha vertrokken. Een korte rit dus de rest van de dag was er alle tijd om lekker te relaxen. Helaas was er (alweer) een kamer te weinig beschikbaar waardoor ik naar een ander guesthouse moest uitwijken. Gelukkig is Luang Nam Tha maar een klein dorpje.

De volgende dag vertrokken we alweer. Onderweg verschillende stops gemaakt om even rond te wandelen in een Hmong of een Lanthen dorp waarbij we soms ook in de huisjes mogen kijken. Sommigen schrikken van de middeleeuwse toestanden waarin deze mensen leven.

In onze overnachtingsplaats Oudomxai sliepen we in het zoveelste super eenvoudige guesthouse. Het niveau van de kamers is voor sommigen wel even slikken. In noord Laos is er gewoon echt niet veel en ik leg dat maar zo veel en zo vaak mogelijk aan iedereen uit. Het toerisme staat hier nog in de kinderschoenen en dat is te merken aan de kwaliteit van de accommodaties die oud, basic of zelfs shabby zijn. Tot nu toe legt indereen zich er gedwee bij neer en heeft het nog niet tot serieus gemopper geleid. Wat dat betreft maar goed dat we er steeds maar één nachtje hoeven te slapen! Tijd om echt je tas uit te pakken is er in het eerste deel van de reis niet.

In Muang Ngoi moesten ze voor de laatste keer “afzien”. Nog 1 keertje slapen in een "kippenhok" zoals het door sommigen al werd genoemd. We arriveerden al aan het einde van de ochtend. Muang Ngoi ligt aan de voet van een karstgebergte; altijd weer schitterend! 's Middags hebben we een boottocht over de Ou-rivier gemaakt en het dorp BanNgoi Kao bezocht. ALWEER een dorp, maar het blijft gewoon leuk.

De volgende dag met zo'n zelfde boot richting Luang Prabang vertrokken. In het begin best afzien: KOUD!!! Wat dat betreft is het echt een wereld van verschil als je een maand later in het jaar door Laos reist. 2 jaar geleden heb ik m'n trui nooit tevoorschijn hoeven halen. Het voordeel is wel dat er nu nog geen drup regen is gevallen. Leve de droge tijd!!

Vlak voor Luang Prabang hebben we nog een stop gemaakt bij de Pac Ou grotten waar je omsingeld werd door kinderen die vogeltjes in zelfgemaakte, veel te kleine kooitjes te koop aanbieden. De bedoeling is dat je ze dan vrij laat omdat dat goed voor je karma is (?). Waarschijnlijk zijn ze zo tam dat ze daarna meteen weer gevangen worden.

In Luang Prabang hadden we voor 't eerste een ECHT hotel en we bleven er ook nog eens 3 nachten. Da's best lekker als je al anderhalve week vanuit je tas leeft. Luang Prabang is echt een heerlijk stadje. World Heritage, relaxed en toeristisch (maar wel op de goede manier). "Home-sick-food" in overvloed dus met eten en drinken kan je alle kanten op. Aangezien ik er al voor de 3e keer was geen sightseeing voor mij maar wel lekker relaxen op de terrasjes. Hier ook afscheid genomen van Mana. In Vietiane krijgen we een andere locale gids; ik hoop ook zo'n leuke...

Vanuit Luang Prabang begonnen we een lange maar prachtige rit naar Phonsavan. Haarspeldbochten en slingerwegen met de mooiste uitzichten die je je maar kunt bedenken. Het landschap wordt getekend door dezelfde grote graspluimen, struiken met felgele zonnehoed, bamboebossen en bananenbomen. Her en der rijst- en ananasvelden. Naarmate we Phonsavan naderden werd het landschap vlakker. Overal grote naaldbomen omgeven door roodbruine grasvlaktes. Er zijn maar weinig mensen die weten dat dit deel van Laos het tijdens de Vietnamoorlog ook zwaar te verduren heeft gehad. De kraters van de bominslagen vormen nu perfect ronde vijvertjes in de rijstvelden.

Tijdens ons bezoek aan de vlakte der kruiken (de volgende dag) waren die kraters nog duidelijker zichtbaar. Als je ziet hoe groot ze zijn besef je wat het moet betekenen als er zo'n bombardement over trekt. De kruiken in dit gebied zijn al zo'n 2000 jaar oud en niemand weet waarom en door wie ze gemaakt zijn. Ik vraag me vooral af hoe ze tijdens die bombardementen in godsnaam heel zijn gebleven!

Het hotel in Phonsavan was koud!! Het leek wel of we op wintersport waren. De open haard in de lounge gaf het nog een enigszins behaaglijke uitstraling. Wel jammer dat de schoorsteen niet trok; het zag er echt blauw van de rook!

Vanuit Phonsavan zijn we naar Vang Vieng gereden. Omdat we daar maar 1 nacht zouden blijven (te kort naar mijn mening) zijn we extra vroeg vertrokken. Zo had de groep nog een middagje te spenderen maar eigenlijk is dat nog niets. Vang Vieng is een heerlijke relaxte plaats waar je kunt kajakken, tuben (in een grote band de rivier afdrijven) of gewoon wandelen en fietsen in de schitterende omgeving van het karstgebergte. Dan is een middagje toch echt te weinig!?!?!!?

Maar goed; de volgende dag vertrokken we dus naar Vientiane waar we al aan het begin van de middag aankwamen. De agent waar we mee samenwerken is hier gevestigd dus daar ben ik meteen langsgegaan. 't Was leuk om kennis te maken met de mensen die ik al ettelijke malen aan de telefoon had gehad over het steeds weer terugkerende kamer tekort. Bij het checken van de vliegtickets naar Cambodja bleek het ook weer mis te gaan: 2 tickets te weinig. Dit blijft me echt de hele reis achtervolgen ben ik bang.

Die avond heb ik maar weer eens een internetcafeetje opgezcoht. Skype opgestart en waarempel: Ruben was online. Met totaal 10 uur tijdsverschil is dat best toevallig! Terwijl ik uitgebreid met 'm aan 't fantaseren was hoe ik m'n extra tijd in India zou gaan besteden opende ik een mailtje van Sawadee. 't Was of ik een klap in m'n gezicht kreeg: ze hebben me weer van Orissa afgehaald!!! Hoe kunnen ze dat nou doen? Dit deel van India staat al jaren op m'n lijstje. Toen ik 2 weken geleden las dat ik ernaar toe kon sprong ik een gat in de lucht. Zeker gezien het feit dat het om een reis met gegarandeerd vertrek ging en daarnaast in de mail geen enkel ander voorbehoud te lezen was.

Ik kon ’t bijna wel van de daken schreeuwen dat ik naar Orissa ging! Daarbij een perfecte afsluiting van de winter en om m’n 40e verjaardag te kunnen vieren in één van de mooiste en meest boeiende landen ter wereld; dat was echt ’t beste cadeau dat ik me kon wensen. Ik was – in m’n hoofd en op internet – al druk bezig met inlezen, plannen, uitzoeken van visa, malariagedoe enzovoort. Ik zat er dus al bijna en moet nu de knop weer helemaal omgooien. Iemand blij maken met een dode mus heet dat toch?

Het was dus te mooi om waar te zijn. De kater zal heus wel weer wegtrekken maar heeft even tijd nodig. Ik baal er echt ontzettend van en 't is nu even lastig om de gezellige, vrolijke reisbegeleider uit te hangen. Ik kan me gewoon op niets en niemand af reageren en dat valt me best zwaar. De kater zal heus wel weer wegtrekken maar heeft even tijd nodig…………

  • 30 November 2007 - 12:55

    Marie:

    jammer zeg van orissa. ik hoop dat we je een beetje kunnen troosten als je je verjaardag "gewoon" in nederland viert....
    doei !
    marie

  • 30 November 2007 - 13:51

    Ruben:

    Ja, meissie, het is zwaar kloote. Ik heb er Monique nog even over aangesproken, heb jij dat ook nog gedaan?
    Misschien is het een idee om wel naar India te gaan, en tevragen of je voor een vriendenprijsje mee kan op die reis? Is het nog extra ontspannen ook..
    Goed, misschien ook geen goed idee las ik lees dat anderen al gereageerd hebben dat ze graag je verjaardag met jou in NL willen vieren...
    Zoen, Ruben

  • 30 November 2007 - 15:05

    Manon:

    Lieve, Bianca wat ontzettend balen voor je dat je niet naar India kan. Geniet wel erg van je verhalen even ontsnappen aan het koude miezerige weer. Hele mooie foto´s, vooral de kinderen, wat een schatjes. Kan ik gelijk even aan Quinty en Sterre uitleggen dat niet alle kinderen zo´n luxe leventje hebben zoals zij met heel veel speelgoed. Dus ze zijn nog leerzaam ook. Heel veel sterkte met het verwerken van je kater en hopen dat je alsnog misschien naar India kan.

    groetjes manon

  • 30 November 2007 - 18:46

    Geert:

    Onbegrijpelijk dat je zo onverwachts niet de door jou zo begeerde reis kunt maken. Je had je er zo op verheugd.Ondanks dat we je ook graag weer thuis zien begrijpen we dat je erg teleurgesteld bent. Maar kop op, wie weet wat er nog te gebeuren staat. Je moet je maar troosten met de gedachte dat jij al meer gezien en meegemaakt hebt dan een ander misschien in z'n hele leven. Kop op en sterkte.

    groetjes

  • 30 November 2007 - 22:41

    Wendy:

    Jeetje Bianc,
    Dit hadden we je zo enorm gegund. Toch vind ik het idee van Ruben niet slecht...
    De reis maken zonder te gidsen is wellicht nog wel leuker. Ik hoop voor je dat er iets te regelen valt. Voor zon grote harte wens kunnen we met ze allen nog wel iets langer wachten tot je voet op nederlandse bodem zet.
    succes!! Liefs.

  • 02 December 2007 - 17:36

    Jantina:

    Hoi Zonnetje, net je kaart ontvangen (super lief) en dan zo'n bericht. Echt mega balen voor je. En hoe graag ik ook samen jouw verjaardag wil vieren, als je naar India kan DOEN. En weer mijn complimenten voor je fotowerk, fantastisch. Dikke "troost"knuf van ons!

  • 02 December 2007 - 22:07

    Wil Mens:

    Bianc wat moet jij verschrikkelijk balen maar ik denk niet dat jij dit gaat accepteren jij gaat hier toch proberen wat aan te doen jij laat je niet zo gauw kisten. Dat zou ook betekenen dat we niet meer van jouw geweldige reisverhalen kunnen genieten om maar niet te spreken over de bijzondere foto's. Succes met het verloop Gr. Wil.

  • 03 December 2007 - 08:54

    Marcel:

    Jammer maar niet getreurd je (reis)dagen zin zeker nog niet geteld! Misschien wil dit burgermannetje nog eens een privégids inhuren die altijd alle spullen voorhanden heeft en alle antwoorden paraat.
    Trouwens wel een leuk idee om als gewone reiziger annomniem mee te gaan naar Orissa.
    Groetjes
    Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

2007 - 2008

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2008

Weer thuis.....

19 Januari 2008

Toch nog even eilandhoppen

14 Januari 2008

Back from paradise

09 Januari 2008

Vakantie!!!

06 Januari 2008

Ludiek afscheid van de laatste groep
Bianca

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 81883

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2018 - 18 November 2018

Ethiopië

10 Maart 2016 - 28 Maart 2016

India - Mumbai en omgeving

06 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Cuba

21 Februari 2014 - 22 Maart 2014

Nicaragua

01 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Panama

02 Maart 2012 - 03 April 2012

Myanmar

04 Maart 2011 - 03 April 2011

Colombia

11 September 2009 - 07 Februari 2010

2009 - 2010

22 Juni 2008 - 23 Februari 2009

2008 - 2009

22 Juni 2007 - 28 Januari 2008

2007 - 2008

15 November 2006 - 15 December 2006

2006

Landen bezocht: