Frisse berglucht en een heet bad - Reisverslag uit Boquete, Panama van Bianca - WaarBenJij.nu Frisse berglucht en een heet bad - Reisverslag uit Boquete, Panama van Bianca - WaarBenJij.nu

Frisse berglucht en een heet bad

Blijf op de hoogte en volg Bianca

07 Maart 2013 | Panama, Boquete

Nadat ik bijtijds was opgestaan ben ik met de taxi naar de busterminal vertrokken. Ik was erg benieuwd hoe 't er daar aan toe zou gaan. Net zo gemakkelijk als in Colombia? Of misschien juist niet? Ik betrapte mezelf erop dat ik ook even niet wist waar ik ook alweer naartoe zou gaan. Misschien wordt ik wel té relaxt ;-)

Daar aangekomen werd ik dus NIET bestormd door allerlei mannetjes die me bustickets wilden verkopen. Ik moest dus zelf op zoek naar 't juiste loket maar dat was - na wat rondvragen her en der - snel gevonden. Voor 12 USD had ik 'n ticket voor een busreis van 7 uur naar David.

Om daadwerkelijk bij de bus te komen bleek nogal 'n gedoe. Voor de perrons waren 'n soort draaihekjes zoals je die bij onze metro hebt. Ik zwaaide zelfverzekerd met m'n zojuist verworven ticket naar de streng kijkende mevrouw die ernaast zat maar dat bleek niet te werken. Ik moest 'n "tarjeta" kopen??? Letterlijk vertaald 'n "kaartje" en ik dacht toch echt dat ik zoiets in handen had. Nadat 'n aantal lokale reizigers me had gepasseerd snapte ik 't. Ze hadden allemaal 'n soort creditcard achtig pasje om door dat hekje te komen! Vreemd systeem, maar dat weten we dan ook weer. Ik had geen zin om ook weer uit te zoeken waar ik die vandaan moest halen en heb 'n passerende meneer even lief aangekeken. Hij leende me z'n tarjeta fff en ik kon door. Zo....... opgelost!

Achter dat hekje was 't een komen en gaan van bussen; óók van die mooie. Ik had daar gráág nog wat rondgescharreld maar mijn bus vertrok vrijwel direct. Het bleek (helaas) zo'n groot ding met airco te zijn dus geen windindeharen-echtopreis- gevoel :-( maar wel lekkere stoelen, dat dan weer wel. En toen wég uit de stad. Panama City is niet echt 'n grote stad (446.000 inw.) maar ik ben toch liever "buiten".

Rond 6 uur kwam ik in David op 'n klein busstationnetje aan. Nog maar anderhalf uur van m'n daadwerkelijke bestemming Boquete maar dat kon morgen ook wel. Geen haast! :-)

Ik heb eerst de 2 meest aantrekkelijke hostels even gebeld. Ze bleken geen van beiden meer "privates" te hebben dus werd 't een dorm. Het werd Bambu Hostel want daar was ook een zwembad! Het bleek een goede keuze. Alles was brandschoon, de ruime dorm had maar 6 bedden en het hele hostel zag er supergezellig uit.

Ik raakte aan de praat met Claudia, een Oostenrijkse die er bijna een half jaar reizen op heeft zitten. Panama is haar laatste land. Omdat we allebei richting Boquete wilden was het besluit al snel genomen om de volgende dag samen verder te reizen.

We hebben voor een paar dollar gegeten in een lokaal tentje aan de overkant van de straat en de rest van de avond in de bar van het hostel doorgebracht. Daar gezellig gekletst én salsa gedanst met de barman; een Kuna-indiaan van de San Blas eilanden. Hij vertelde dat het zéér slecht weer was daar dus ik het de goed windrichting gekozen :-)

De volgende ochtend zijn we op ons gemakkie richting het busstation vertrokken. Het was nog maar 'n kippen-eindje naar Boquete dus konden we mooi met de kippen-bus! Die voerde ons de bergen in en dat was echt een fantastisch mooie rit. Na anderhalf uur stapten we uit en 't was meteen opvallend fris buiten. Wel lekker!

We hebben ingecheckt in Mamallena Hostel; ook weer een supergezellige plek. 's Middags en stevige bergwandeling gemaakt langs heerlijk geurende eucalyptus- en naaldbomen. De volgende dag waren we een stuk luier en hebben we samen met een Nederlands stel een taxi naar de hotsprings gepakt. Toen het terrein te ruig werd voor de auto zijn we uitgestapt en verder gaan lopen. Langs de Panamese wegen staat al nauwelijks bewegwijzering dus bij 'n wandeling hoef je al helemaal niets te verwachten. Het was dus best even zoeken maar na 'n uurtje waren dan uiteindelijk daar.

We hadden een druk bezochte toeristische attractie verwacht maar niets was minder waar; we waren de enigen! Het water van de bron was kraakhelder en echt héét! Omdat we ons flink in het zweet hadden gelopen hebben we eerst maar een verfrissend bad in de (koude!) rivier genomen en daarna een tijdje liggen weken in natuurlijke warme bad; echt héérlijk! Nadat we een paar uur later de wandeling terug hadden gemaakt stond onze taxi keurig weer te wachten. Gelukkig maar want we waren in the middle of nowhere ;-)

In 't hostel hadden we gehoord dat het weer in Bocas del Toro - ons volgende reisdoel - bar en bar slecht was. De voorspellingen zagen er ook niet al te best uit. Maar eigenwijs als we zijn besloten we toch de volgende dag die richting op te vertrekken. In Nederland kunnen ze 't weer al niet eens voorspellen! Dan zal 't in de zeer onvoorspelbare Caribean toch niet andrs zijn? En we hadden allebei wel zin in 'n laid-back-palmbomen-rasta-reggea-sfeertje.

Dus Bocas............ vamos llegando!!! (we komen eraan!!)

  • 09 Maart 2013 - 19:53

    Rachida:

    Hi Bianc, heeeeerlijk om jouw reisverhalen weer te lezen. Veel reisplezier!! X Rachida

  • 10 Maart 2013 - 08:12

    Dita:

    Heel veel plezier verder :-)

  • 10 Maart 2013 - 09:20

    Marie:

    we hebben aan je gedacht gister in de sauna ! dus jij zat in je eigen natuurlijke bubbelbad te genieten... :-) enjoy marie

  • 10 Maart 2013 - 12:56

    Manon:

    Wat leuk om je verhalen te lezen, wat ben je toch een avontuurlijk type, zou ik nooit durven, maar we boeken vooruitgang. We voor de komende vakantie alleen een ticket naar Bangkok geboekt. Heel veel plezier en geniet er heel erg van, want het is hier weer heeeeel koud.

    Groetjes Manon

  • 10 Maart 2013 - 15:58

    Jantina:

    Ga nou niet overal met je mond onder hangen;)
    Wat leuk dat je een maatje gevonden hebt.
    En zoals altijd, weer heerlijke verslagen.
    Geniet maar lekker, hier is de winter weer terug, natte sneeuw en koud.
    Dus wij willen ook wel even in een warme bron liggen x

  • 10 Maart 2013 - 17:27

    Giselle:

    Ok, officieel jaloers. Waar ben ik? Klinkt weer heerlijk, terwijl ik hier bij de open haard en sneeuw buiten, jouw verhalen probeer te visualiseren.

  • 10 Maart 2013 - 21:58

    Cora:

    Hello, Bianca,

    Je bent dus weer heerlijk op reis in Panama.Klinkt weer lekker avontuurlijk je reisverhaal,geniet ervan.
    Ben lichtelijk jaloers.Kan wel een heet geiserbadje gebruiken, het is hier steenkoud.Nouja ik ga maar gewoon in een warm bad.
    Veel liefs, Cora

  • 11 Maart 2013 - 16:57

    Geert:

    Hoi Bianca

    Mooi die panamese kuikens, waarschijnlijk onbekend soort voor mij. Een paar in je rugzak moet lukken !!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Boquete

Panama

2013

Recente Reisverslagen:

20 Maart 2013

Op zoek naar 'n beetje actie

14 Maart 2013

Naar de haaien......

09 Maart 2013

Trouble in Paradise

07 Maart 2013

Frisse berglucht en een heet bad

03 Maart 2013

Panama City
Bianca

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 82225

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2018 - 18 November 2018

Ethiopië

10 Maart 2016 - 28 Maart 2016

India - Mumbai en omgeving

06 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Cuba

21 Februari 2014 - 22 Maart 2014

Nicaragua

01 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Panama

02 Maart 2012 - 03 April 2012

Myanmar

04 Maart 2011 - 03 April 2011

Colombia

11 September 2009 - 07 Februari 2010

2009 - 2010

22 Juni 2008 - 23 Februari 2009

2008 - 2009

22 Juni 2007 - 28 Januari 2008

2007 - 2008

15 November 2006 - 15 December 2006

2006

Landen bezocht: