Xi'an - da's "regen" in het Chinees - Reisverslag uit Xi'an, China van Bianca - WaarBenJij.nu Xi'an - da's "regen" in het Chinees - Reisverslag uit Xi'an, China van Bianca - WaarBenJij.nu

Xi'an - da's "regen" in het Chinees

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

10 Augustus 2007 | China, Xi'an

Ik had de groep goed voorbereid op de massale taferelen van het Chinese treinstation. Zhongwei bleek echter over een zeer bescheiden stationnetje te beschikken dus daardoor viel het allemaal heel erg mee. En het was zowaar gelukt om alle 22 (!) tickets binnen dezelfde wagon te regelen. Veel gezelliger en - niet te vergeten - een stuk relaxter voor mij.

Zoals standaard in elke trein ging om 22.00 al het licht uit maar dat betekende niet dat er geslapen werd. René toverde een fles whisky tevoorschijn. Bier besteld, koekjes en chips erbij en zo werd 't een gezellige puinhoop. Dat had ik niet verwacht! Niet veel geslapen dus die nacht, wel veel lol gehad.

Bij het station van Xi’an was het WEL druk en chaotisch. Helaas kunnen de bussen hier niet goed bij komen waardoor je een behoorlijk eind met volle bepakking moet lopen (en het was HEET). Wanneer we een straat over moesten ben ik maar pontificaal als een soort klaar-over midden op de weg gaan staan zodat iedereen tegelijk over kon steken. Zo lukte het toch goed om de hele groep goed bij elkaar te houden.

We waren nog op tijd om het ontbijtbuffet van ons hotel even mee te pikken. En wat voor een buffet…… Alles wat je maar kunt bedenken als ontbijt ligt er. Onvoorstelbaar!! Zoveel keuze dat je niet meer weet WAT je moet kiezen. Iedereen viel aan alsof ze in geen dagen gegeten hadden, niet te geloven. De kids waren happy met pannenkoeken, wentelteefjes en appelsap ("hier heb ik vannacht nog van gedroomd!" ) en de ouders met de overvloed aan fruit en verse koffie.

Dit hotel is helemaal extreem luxe. Ik heb een “twee kamer appartement” met een complete zithoek en 2 TV’s en…… een internetaansluiting. Dit is ook de eerste plek waar ik Engelstalige TV zenders kan ontvangen. Kan ik het nieuws tenminste weer eens verstaan! Op de 3e etage een zwembad, sauna en complete fitnessruimte. Uiteraard is zo’n hotel meteen ook weer groot en anoniem en normaal heb ik niet veel met al die luxe maar in Xi’an komt het wel goed van pas. Het regent hier namelijk altijd!!

Tenminste...... dit is de derde keer dan ik hier ben en het aantal droge uren is op één hand te tellen. Xi’an is dus volgens mij gewoon het Chinese woord voor regen.

De groep heeft de volgende dag het Terra Cotta leger bezocht (en dat is gelukkig overdekt); zelf ben ik maar niet meer mee naar binnen gegaan. Ik heb een droog plekje opgezocht, een grote pot thee besteld en lekker op m’n gemak zitten lezen. Toen ze 3 uur later terugkwamen goot het nog steeds. Het verkeer op de terugweg was een chaos. In zijn poging de files te ontwijken raakte de chauffeur volgens mij – letterlijk en figuurlijk – een beetje de weg kwijt. Op een gegeven moment was ik het echt zat en heb ik – op een voor mij bekend punt – duidelijk gemaakt dat we nu écht niet meer gingen keren en maar gewoon achteraan moesten aansluiten. Al met al kwamen we pas in de loop van de middag bij terug bij het hotel.

Ik was van plan om lekker wat rond te gaan struinen, maar toen het zo bleef gieten heb ik maar besloten om alle luxe voorzieningen van het hotel eens goed uit te buiten: CNN gekeken (hier WEL te ontvangen), Harry Potter film gezien (jaaaahaaa, zelfs een filmkanaal), internetten/skypen (voor ’t eerst pa en ma gesproken), zwemmen, sporten........ En zo vloog de tijd in Xi’an toch weer om!

• 16 Augustus 2007 - 06:23

Marie:

troost je, hier is het ook een en al regenbui.
    wij vertrekken morgen naar frankrijk en de vooruitzichten zijn....regen regen regen.
    ik ga zo naar de bieb om wat meer boeken te halen !
    doei
    marie

• 16 Augustus 2007 - 07:04

Annette:

Hoi Bianca, inderdaad...Nederland is ook niet veel anders....helaas. Kun je net zo goed weer naar Nederland komen ;-)
    Wanneer ben je er weer?

• 16 Augustus 2007 - 13:02

Jantina:

He Zonnetje, eindelijk ook je ouders op Skype. Mark vond het heel gezellig om je zo even te spreken. Skype maakt verweg toch dichtbij. Super.

• 16 Augustus 2007 - 16:28

Danielle:

heb je geen last van overstromingen?
    wij krijgen hier berichten van enorme problemen door regenval in azië (met name korea, 200 vermisten/doden etc)
    ben blij dat we weer iets van je horen
    veel plezier