Mistige Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Bianca - WaarBenJij.nu Mistige Muur - Reisverslag uit Beijing, China van Bianca - WaarBenJij.nu

Mistige Muur

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

03 Juli 2007 | China, Beijing

Voor de tweede dag Beijing had ieder z’n eigen plan getrokken. Mooie gelegenheid voor mij om wat dingetjes te regelen.

De vlucht naar Lyiang verzet naar de avond daarvoor. Zijn we we een nacht minder in Chengdu maar het leek me van de 3 mogelijkheden de beste dus meteen de knoop maar doorgehakt. De groep vatte het nieuws over deze wijziging luchtig op. Daarbij wel de nadruk gelegd op het feit dat Lyiang een World Heritage stadje is en Chengdu een “gewone” grote stad. Positief benaderen hé ;-)

Ook nog contact opgenomen met de agent over het feit dat de transfer van Ernst was misgelopen. Die stond daar afgelopen maandag dus in z’n uppie op het vliegveld van Beijing en had geen flauw idee waar ie naartoe moest. Hij had de naam van het hotel nl. niet doorgekregen. Tsja…….. Gelukkig heeft ie het zelf op kunnen lossen door een nachtje in een ander hotel door te brengen maar ’t is toch slordig. Ik vond dat we daar wat tegenover moesten stellen en dat is gelukt.

Toch is dat getelefoneer best lastig. Het blijft behelpen met dat Engels van die Chinezen (niet voor niets “Chinglish” genoemd) en bij telefonisch contact mis je de broodnodige aanvulling van het handen- en voetenwerk. Mijn Engels devalueert daardoor meer en meer tot Chinglish. Het heeft gewoonweg geen nut om taalkundig keurig opgebouwde zinnen en een uitgebreide woordenschat te gebruiken. Liefst zo simpel mogelijk een paar kernwoorden en dan bij voorkeur nog in de verkeerde volgorde; dat werkt het beste. Zo werd “refund” niet begrepen maar “back money” wel.

Ook op menukaarten, verkeersborden en andere aanduidingen gaat ’t nogal eens mis. Omdat het Chinees karakter voor karakter wordt vertaald krijg je de meest komische zinsconstructies:
“Fired Rice” is stiekem gewoon fried rice. Omdat je bliksem niet uit kunt zetten bedoelen ze met "Turn of Lightning" vast dat je je lichten uit moet doen. "No occupying while stabling" op het toilet in de trein geeft waarschijnlijk aan dat je het toilet op de stations niet mag gebruiken. Bij “Nice grass, no tramping please” begrijp je in ieder geval nog dat je niet het gras mag lopen. Bij het lezen van een bordje met “Don’t titter the ground with waste paper of parings” krab ik wel even achter m’n oren. Geen flauw idee wat ik hier nou precies wel en niet mag doen maar blijkbaar willen ze graag dat het park schoon blijft.

De rest van de dag een beetje rond het meer rondgeslenterd en lekker wat gelezen. Ik loop hier nu al ruim een week rond maar riksja rijders denken nog steeds een Hutong-tour aan me te kunnen slijten, ongelooflijk. Ook de massagedames en –heren houden stug vol. Of zouden ze me gewoon echt niet herkennen?

En – ondanks die tijd dat ik hier al zit – schrik ik me nog steeds te pletter als ik door een elektrisch aangedreven brommertje wordt gepasseerd. Je hoort die krengen gewoon niet aankomen! De talloze (lijn)bussen worden trouwens ook elektrisch aangedreven Best wel slim in zo’n megastad; scheelt een hoop uitlaatgassen.

Ook blijf ik me verbazen over de hordes Chinese toeristen die door de parken en de Hutongs trekken. Dat zijn echt de Amerikanen van Azië. Ze komen in grote getale, kopen zich gek aan de souvenirs, dragen allemaal dezelfde pet en volgen braaf de gids die hen met een uitgestoken vlag (in dezelfde kleur als de pet) meevoert.

’s Avonds met de hele groep naar een geweldige acrobatiek show geweest. Het was onvoorstelbaar wat we daar gezien hebben en iedereen was super enthousiast. Zelf kon ik gratis mee en ik heb met deze aktie nog wat bijverdiend ook. Langzamerhand begint het wereldje van onderhandelen en commissies ook een beetje het mijne te worden. Je moet wel......

De volgende dag naar De Muur vertrokken. De lucht zag er onheilspellend uit. Gelukkig was het droog toen we met de kabelbaan omhoog gingen maar helaas was de muur in dikke mist gehuld. Je kon de volgende toren niet eens zien! Gelukkig bleef ook nu de stemming helemaal goed. Toen het weer begon te regenen en ik onweer hoorde naderen vond ik het tijd om rechtsomkeer te maken.

Na een hoop geglij en geglibber kwamen we aan bij de kabelbaan die gelukkig nog steeds bleek te werken. Eenmaal onderweg begon het ECHT te regenen en in dat kleine bakje hadden wind en regen vrij spel. Met paraplu en/of regencape kon je slechts een stukje van jezelf echt droog houden. Zo kwamen we na 20 minuten wind en water nogal verzopen aan. Gehuld in gekleurde capuchonnetjes en luid “joho, joho, je krijgt ’t niet cadeau......” zingend zijn ons guesthouse van die nacht aangekomen.

Het is niet meer droog geweest; het heeft echt de hele nacht GEHOOSD. Ik kon slecht slapen en was druk aan ’t bedenken wat we moesten doen als dit zo bleef. Het is met al die regen gewoon te gevaarlijk om een tocht van 10 km over zo’n terrein te gaan lopen.

Maarrrrrr……… De weergoden waren ons gunstig gezind. Tijdens het ontbijt stopte het met regenen en even later brak de zon zelfs door! Ik was zo onwijs blij; nu hebben ze De Muur gezien zoals het moet zijn: blauwe lucht en een geweldig uitzicht zodat je ‘m tot oneindig ver door de bergen ziet slingeren. Het eerste deel van de tocht was – doordat de muur daar niet gerestaureerd is – behoorlijk pittig. Maar we kwamen geen mens tegen en hadden de muur en de geweldige omgeving dus helemaal voor ons zelf.

Hoe meer we in de richting van Jinsaling kwamen hoe beter begaanbaar en hoe drukker het werd. Toen we een uur of 5 onderweg waren zagen we meer en meer keurig geklede toeristen op teenslippertjes en nette schoentjes. Dat betekende dus dat we in de buurt van het eindpunt waren. Iedereen was dik tevreden en super gelukkig dat het weer zo was opgeklaard. Na een welverdiende maaltijd en een paar koude biertjes zijn we in zo’n 3 ½ uur terug naar Beijing gereden waar we nog een korte stop bij het Olympisch terrein in aanbouw hebben gemaakt. Ik ben meestal niet zo’n fan van moderne architectuur maar het Stadion wordt echt MOOI. Het heeft wel wat weg van een reusachtige kluwe wol Misschien wat oneerbiedig uitgedrukt, maar goed.

Zometeen stappen we op de nachttrein naar Xi’an en daar ben ik wel blij mee. Ik ben inmiddels toe aan een nieuwe plek en ik kijk er naar uit om daar weer door de super leuke moslimwijk rond te struinen.

De treinkaartjes zijn geregeld maar toen ik ze controleerde bleek dat er 3 personen twee wagons verderop zitten. Die wagons zijn best lang en als ik er twee moet doorbanjeren duurt het wel fff voordat ik bij het andere deel van de groep ben. Tijdens het rijden geen probleem maar het moment van uitstappen vinden ze toch allemaal wel erg spannend. Ik heb Cox gezegd dat ik daar echt niet blij mee ben dus hij gaat nu proberen te ruilen als we instappen. Hopelijk ontmoeten we een paar bereidwillige Chinezen. Mocht dat niet lukken heb ik al een back-up plannetje. Ernst en Robert gaan in de andere wagon; die maken zich namelijk niet zo snel druk dus dan zit de rest van de groep er ook wat relaxter bij.
Ben benieuwd hoe ’t gaat………

  • 03 Juli 2007 - 07:43

    John:

    Leuk je net even gesproken te hebben!!!!, en weer op de hoogte van alle chinese perikelen.

    groetjes John

  • 03 Juli 2007 - 09:13

    Joke Mens:

    lieve bianca, side voor de eerste keer gelezen, wat leuk om zo mee te kunnen reizen met jou.vooral omdat wij ook daar geweesy zijn, maar toen was het op de muur bloedheet.hartelijke groeten van joke en jan.nog veel plezier.

  • 03 Juli 2007 - 10:53

    Frans:

    Als ik dat allemaal zo lees dan komt jouw reiservaring je nu wel van pas. Er zijn nogal wat problemen te overwinnen.

    En ik ken het probleem van de bordjes in rare tekens en mensen die geen woord Engels spreken. Ik mocht dat ervaren in Japan. Ik wens je heel veel succes, maar ik ben er van overtuigd dat het je allemaal gaat lukken. Suriname zal makkelijker worden. Daar kan je midden in het oerwoud gewoon een fles bier bestellen in het Nederlands

    Relaxedddd!!!

    Geniet van je nieuwe uitdaging en ik hoop dat het ook voor jou nog een beetje vakantie is.

    Gr Frans

  • 03 Juli 2007 - 15:00

    Ma:

    Gelukkig dat het daar ook eens giet.
    Hier is het ook iedere dag raak maar s'middag is de zon er weer.
    De volgende dag was bij jullie het weer goed weer en je ben de regen alweer snel vergeten.
    Groetje van Pa Ma en Gerrit

  • 03 Juli 2007 - 20:26

    Wil Mens:

    Hallo Bianca inmiddels drie berichten ontvangen van jouw ik heb ze nog niet allemaal gelezen maar ga dat op gemak doen veel liefs van Wil en de grieten van Rien

  • 04 Juli 2007 - 07:54

    Danielle:

    Je begint al een doorgewinterde reisbegeleider te worden... Leuk om te lezen. Kun je iets meer vertellen over de groep? Wie zitten er nog meer in behalve Ernst en Bobby?

  • 04 Juli 2007 - 17:26

    Ben En Bets:

    HEY HEXXIE!!
    LEUK DAT JE HET ZO NAAR JE ZIN HEBT....BLIJKT OOK WEL AAN DE MEGA LANGE VERHALEN...JE ZIT ER GOED VOL VAN!!! HA HA

    HEY HEEL VEEL PLEZIER DAAR TUSSEN DIE ANDERE ANDERHALVE MILJARD MENSEN...
    dOEI XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

2007 - 2008

Recente Reisverslagen:

26 Januari 2008

Weer thuis.....

19 Januari 2008

Toch nog even eilandhoppen

14 Januari 2008

Back from paradise

09 Januari 2008

Vakantie!!!

06 Januari 2008

Ludiek afscheid van de laatste groep
Bianca

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 81908

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2018 - 18 November 2018

Ethiopië

10 Maart 2016 - 28 Maart 2016

India - Mumbai en omgeving

06 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Cuba

21 Februari 2014 - 22 Maart 2014

Nicaragua

01 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Panama

02 Maart 2012 - 03 April 2012

Myanmar

04 Maart 2011 - 03 April 2011

Colombia

11 September 2009 - 07 Februari 2010

2009 - 2010

22 Juni 2008 - 23 Februari 2009

2008 - 2009

22 Juni 2007 - 28 Januari 2008

2007 - 2008

15 November 2006 - 15 December 2006

2006

Landen bezocht: