Uitzicht op hoog niveau - Reisverslag uit Yangshuo, China van Bianca - WaarBenJij.nu Uitzicht op hoog niveau - Reisverslag uit Yangshuo, China van Bianca - WaarBenJij.nu

Uitzicht op hoog niveau

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

17 Augustus 2007 | China, Yangshuo

De rit naar Yangshuo was wederom schitterend. Hoe dichterbij we kwamen; hoe prominenter het karstgebergte aanwezig was. Vrijstaande, steile bergen in een vlak landschap. Het is net of ze na de schepping nog een paar bergjes over hadden en ze die hier en daar hebben neergezet.

Aan ’t einde van de middag kwamen we in ons hotel aan. Wederom een 4 sterrenhotel maar gelukkig niet zo chique als in Xi’an. Het is een groot terrein met allerlei losse gebouwtjes, winkeltjes EN een (buiten!)zwembad. Daar is tijdens ons verblijf zeer veelvuldig gebruik van gemaakt!

Zoals verwacht is ook Yangshuo flink veranderd. 7 jaar geleden was het een knus backpackersplaatsje met een paar restaurantjes en winkeltjes. Die hebben zich nu duidelijk vermenigvuldigd. West Street bestaat enkel en allen nog maar uit winkels, hippe bars, restaurants en terrasjes. Op het gebied van “Home Sick Food” kan je werkelijk alle kanten op. Van Hummus tot Tapenade, van Pizza tot Burrito; alles is er. Neem daarbij de straatverkopertjes, schoenpoetsers, rooms-for-rent en boekingsbureautjes en het is overduidelijk dat Yangshuo een druk, toeristisch plaatsje is geworden. De gezellige en relaxte sfeer is gelukkig gewoon gebleven. Ik ben echter wel blij dat we hier niet in het weekend zitten. Dan worden de straatjes overspoeld met dagjes-Chinezen en daar hoef ik echt niet bij te zijn!

Ondertussen is de groep echt een groep geworden. Met dank aan de woestijntrip en de nachttrein naar Xi’an want daar is de basis wel gelegd. De gezinnen gaan met elkaar op pad, er worden onderling kinderen “uitgewisseld” en ’s avonds smeden de ouders een complot over het tijdstip waarop de kids allemaal tegelijk naar bed moeten. Ook de kinderen trekken veel met elkaar op. Geen kliekjes, geen gedoe; gewoon gezellig.

Er is in Yangshuo héél veel te doen waardoor je eigenlijk door de bomen het bos niet meer ziet. Een beetje voorwerk kon dus geen kwaad. Omdat ik het gevoel had dat ze ’t wel leuk zouden vinden om met de groep wat dingen te ondernemen heb ik met een lokale gids (Lily) een programmaatje in elkaar gedraaid. Boottochtje, lighshow, kalligrafie-, kook- en Kungfules, ballonvaart en een fietstocht. Dit alles zo goed mogelijk verdeeld over de 3 dagen die we hier te spenderen hadden.

De volgende ochtend bij het ontbijt ben ik gaan inventariseren wie wat wilde gaan doen. Het aantal aanmeldingen overtrof al mijn verwachtingen. Sommigen deden ALLES mee en de rest gewoon nog heel veel. Dan blijkt toch maar weer dat mensen het wel erg makkelijk vinden als er hapklare brokken worden aangereikt.

Diezelfde middag namen we de bus richting de Li-Rivier. Eerst een bezoekje aan een echte Chinese markt. De kids keken in eerste instantie verre van blij. Moesten ze DAAR 3 kwartier rondlopen? Je kon er niet eens merkkleding of leuke gadgets kopen!! Het was dan ook een BOERENmarkt en dat moet je toch wel een keertje gezien hebben, toch? Na een korte waarschuwing voor zakkenrollers en zichtbaar dierenleed deed iedereen toch maar z’n rondje. Ze hebben hun ogen uitgekeken. 2 Weken geleden ontlokte een kippekop in de soep nog een hoop gegil; nu lopen ze zonder al te veel problemen over de markt waar katten en honden NIET als huisdier worden verkocht en kippen en eenden na aankoop ter plekke worden geslacht (of levend - ondersteboven bungelend aan een fietsstuur - worden meegenomen). Tsja….. daarom is het vlees hier dus altijd zo vers…...

Even later stapten we op de boot voor een tocht door één van de mooiste landschappen die ik ooit gezien heb. Het karstgebergte met z’n sprookjesachtige uitstraling, aalscholvervissers, badende waterbuffels, drijvende viskwekerijen, reusachtige bamboe-bossen…….. Onderweg dorpjes bezocht, heerlijk geluncht (de vis werd bij aankomst voor onze neus uit de rivier geschept) en lekker gezwommen. Aan het einde van de middag stapte iedereen helemaal happy en relaxed weer aan wal.

De volgende ochtend vroeg op; om half 6 zouden we vertrekken. Zelf had ik me sowieso al voorgenomen om de ballonvaart te doen (stond al jaaaaaaaaaren op m’n lijstje) omdat het hier betaalbaar is EN omdat het één van de mooiste locaties ter wereld is. Maar…… omdat ik in totaal 14 man meebracht mocht ik zelfs gratis mee! Is dat fff boffen!

In het donker kwamen we bij de ballonnen aan. Het “opstarten” was minstens net zo spectaculair als de ballonvaart zelf. Die dingen zijn echt gigantisch! Het “opblazen” was een prachtig gezicht. Door het licht van de grote vlammen lichtten ze op als reusachtige lampionnen. Het weer was niet helemaal helder waardoor we de zonsopgang niet goed hebben kunnen zien, maar er hing ook een beetje mist en dat gaf het landschap een sprookjesachtige uitstraling. De ballon waar ik in zat heeft bij de landing nog een kleine crash in een bamboebos gemaakt maar verder ging alles goed. Ruim een uur later stonden we weer aan de grond; iedereen was razend enthousiast.

’s Avonds kookles waar in totaal 9 man/vrouw en kids zich voor hadden aangemeld. We hebben 3 gerechten uitgezocht en gingen naar de lokale markt om inkopen te doen. Leuk! Tot ieders opluchting bleven de inkopen beperkt tot kruiden en groentes en werden er geen (levende) kippen aangeschaft. Koken is leuk; slachten toch weer wat minder….. Nadat iedereen met eigen ogen had gezien dat ze hier ECHT honden en kattenvlees verkopen vertrokken we richting het restaurant.

De kookcursus was echt super! Het is me nu wel duidelijk dat dit heerlijke eten is samengesteld uit een beperkt aantal niet al te ingewikkelde basisingrediënten. Met rijstwijn, water, oestersaus, bouillonkorrels, zout, peper, ketjap, sambal, tomatenketchup, zonnebloem- en sesamolie en maïzena kom je al een heel eind. Het geheim zit ‘m in de handelingen: zorgen dat alles in precies even grote stukjes wordt gesneden, bepalen in welke vorm alles gesneden wordt (per gerecht verschillend), de hitte van de wok (soms extreem heet, soms juist niet) en hoe lang iets in de pan moet blijven, de volgorde van het wokken en wat je wanneer (even of juist definitief) uit de pan haalt…………... Als het snijwerk eenmaal gedaan is staat het gerecht zo op tafel. Het wokken zelf gaat razendsnel terwijl je heel veel tegelijk moet doen. Even stressen dus maar dan staat er ook wat!! Hoewel we de recepten op papier meekregen weet ik niet of dit me thuis ook gaat lukken :? .

De fietstocht van de laatste dag heb ik maar overgeslagen. Ik moest nog fff wat dingen regelen (ben tenslotte aan ‘t “werk”) en het zwembad had ik ook nog niet eens gezien. Het werd een heerlijk relaxt dagje met een super afsluiting: de lichtshow. Erg toeristisch maar ik moet toegeven dat het waanzinnig mooi was. De naam dekt de lading absoluut niet. Het is eerder een openlucht theatervoorstelling die choreografisch perfect in elkaar is gezet. Geregisseerd door een beroemde Chinese regisseur die ook de officiële openingsceremonie van de Olympische spelen voor z’n rekening neemt. Die ceremonie wil ik nu ook wel zien!!!

Door al deze gezamenlijke activiteiten worden er veel foto’s uitgewisseld. Hierdoor is er een nieuw fenomeen ontstaan: het laptopspreekuur. ’s Morgens aan het ontbijt neem ik ‘m mee en hang er een paar camera’s en geheugenkaarten aan zodat er ’t één en ander heen en weer kan worden gekopieerd. Erg handig………………….

• 21 Augustus 2007 - 18:42

Daan:

Bianc, wil je ooit nog stoppen met dit werk? Het gaat je zo goed af (denk ik) en het is allemaal zo mooi (en blijkbaar ook lekker).
    Ik geniet van je verhalen en foto's.

lfs

daan

• 22 Augustus 2007 - 19:15

Piet:

Hoi Bianca
    Wat een schitterende foto van die ballonvaart,zo te zien is het eindelijk droog[is ook weer wennen]
    Groetjes Joke en Piet

• 23 Augustus 2007 - 21:58

Wil Mens:

Wat laat je ons genieten van je bijzondere ervaringen geweldige foto`s hier kan je veel mensen van laten genieten als je terug bent. Iedere dag staan er in de AD krant ingezonden foto`s met leuke prijzen volgens mij kan je maanden meedingen.Groeten Wil

• 25 Augustus 2007 - 10:28

Naziema:

Jemig wat mooi weer allemaal. Het klinkt ook erg gezellig met deze groep. Scheelt denk ik de helft.
    Groetjes

• 25 Augustus 2007 - 16:30

Annie Flips:

Bianca erg leuk je verhalen,
    het is of ik het zelf mee maak

• 27 Augustus 2007 - 13:46

Marcia:

Het ziet er erg mooi uit en het lijkt je redelijk makkelijk af te gaan. Ik wens je nog heel veel plezier toe en als je terug bent gaan we gezellig Chinees eten!
    Groetjes!!

• 28 Augustus 2007 - 18:03

Riesepies:

Hey Bianca,

Via Astrid heb ik je adres gekregen. Heb je mij nooit gemaild... Zeker 'uit het oog, uit het hart' :-))))). Enfin, gaaf zeg, wat je allemaal meemaakt! Wanneer ben je weer terug in Delft? Gaan we met z'n drieen lekker uit eten. Groet en kus. Manager Richard