Een nachtelijke onderneming - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Bianca - WaarBenJij.nu Een nachtelijke onderneming - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Bianca - WaarBenJij.nu

Een nachtelijke onderneming

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

22 Maart 2012 | Myanmar, Naypyidaw

Met een super lokale, oude rammelbak bus ben ik rond 8 uur naar Hpa-an vertrokken. Het mega grote LCD scherm met kareoke enzo ontbrak uiteraard niet. Het was maar een ritje van 2 uur dus dat was een makkie. Onderweg zag ik voor het eerst goed gevulde rivieren. Tot nu toe bleef het bij brede beddingen met een beetje water en héél veel zand. Toch een teken dat ik al dichter bij zee zit :-)

Voor het guesthouse in Hpa-an had ik van Marc een Britta een goede tip gekregen en die klopte helemaal. Nadat ik m'n kamertje had betrokken ben ik met een bak koffie op het balkon gaan zitten. En toen bedacht ik me iets..............: het weer. Nog steeds warm maar ook best wazig. Hing er nou zoveel vocht in de lucht of was 't gewoon smog? Of misschien beide? In ieder geval ging het zwaar ten koste van het beloofde uitzicht op het karstgebergte. Sterker nog, er was bijna geen berg te zien. Hm.......... had het erg veel zin om met 38 graden te gaan fietsen, een berg te beklimmen en vervolgens géén uitzicht te hebben? Niet dus...........

Na nog een kop koffie en wat rekenen met dagen & dollars was ik eruit: ik ging alsnog naar Mrauk-U! Een afgelegen site, lastig te bereiken maar ik had er al een aantal hele goede verhalen over gehoord. Buitenlanders mogen NIET per bus reizen dus dan moest ik wel een binnenlandse vlucht nemen. Maar aangezien ik ondertussen al m'n "beschadigde" dollars met vertrekkende reizigers heb kunnen omruilen had ik weer budget! Was dit nog te regelen? Na wat gepuzzel in de Lonely Planet leek het er wel op. Ik moest alleen éérst terug naar Yangon. Dat kon zowel 's nachts als overdag. Mooi!

Ik heb de telefoonnummers van een aantal Birmese maatschappijen opgevraagd en ben gaan bellen. De beste oplossing leek die van Air Bagan, vertrek 11.15 uur. Aankomst nachtbus: 02.30; argh! Te kort om een guesthouse te zoeken maar wel heel lang om te wachten. En toch heb ik de tickets maar geregeld; je moet er tenslotte wat voor over hebben! Het verbaasde me dat ik gewoon telefonisch een vliegticket kon reserveren; ZONDER aanbetaling of wat dan ook. Credit Card of PIN werkt hier tenslotte niet. Blijkbaar hebben ze nog vertrouwen in de medemens ;-)

Ik heb nog even een middagdutje gedaan, ge-internet (het werkte!), gedouched en ben om half acht op de nachtbus gestapt. Onderweg ook nog wat geslapen en in het holst van de nacht kwam ik op het immense busstation van Yangon aan. 't Was al snel duidelijk dat ik hier geen tijd zoek kon maken; alles zat potdicht. Meer kans op het vliegveld dacht ik; dus met een taxi linea recta die kant op. En wat bleek? Het vliegveld was OOK dicht!

Tsja............... even verderop zag ik een bemande bewakingspost. Toen ik die kant opliep begon één van die soldaten druk te roepen en te gebaren. Joeg ie me nou gewoon weg? Belachelijk! Mopperend maakte ik rechtsomkeer maar toen kwam ie me achterna. Het bleek een misverstand; de wegjaag-gebaren bleken het tegenovergestelde te betekenen en even later zat ik met de mannen aan de thee. Ik heb daar een uur of 2 gezeten en eigenlijk was dat best leuk. Zij vervelen zich natuurlijk ook te pletter 's nachts dus ging voor ons allemaal de tijd sneller voorbij.

Om 4 uur ging terminal voor binnenlandse vluchten open en heb ik afscheid van ze genomen. In de hal zag ik langzamerhand alles tot leven komen. Een uurtje later kon ik m'n backpack al kwijt en m'n ticket afhalen. Toen door naar de Internationale Terminal; ik had geld nodig! Helaas ging dat loket een paar uur later pas open maar buiten aan de overkant was al een restaurantje open en ik had ook honger! ;-) Ik heb nog een tijdje op één van de bankjes liggen slapen maar had voor alle zekerheid de wekker gezet. Je weet maar nooit! Zo gingen al die uren toch nog relatief snel om en kon ik uiteindelijk inchecken. De vlucht vertrok mooi op tijd en rond 11.30 kwam ik in Sittwe aan.

Daar kreeg ik wéér met Immigratie te maken. Het is echt ongelooflijk in dit land hoe vaak ze je paspoort willen zien en/of kopiëren. M'n gegevens zijn echt oneindig vaak op lijstjes genoteerd die vervolgens tig keer worden gekopieerd. Bij busreizen wordt bij iedere "immigratiepost" en kopie van de lijst afgegeven en vaak willen ze dan alle buitenlandse paspoorten ook nog zien. Bij guesthouses moet je iedere keer weer een uitgebreid regeringsformulier invullen dat ongetwijfeld ook weer bij de nodige instanties wordt verspreid. Ze kunnen het "Ministery of Immigration" beter hernoemen. "Ministery of Travelling & Relocation" dekt de lading beter :-). Het is hier echt "Big Brother is Watching You". Ze kunnen werkelijk elke stap die ik zet nagaan!

Affijn........nadat ik de formaliteiten achter de rug had heb ik met medepassagiers Maree (AUS) en Michel (FR) een tuktuk naar het guesthouse genomen: Prince. Het was een superbasic guesthouse en ook verre van schoon maar veel opties hadden we niet in dit stadje. Eén nachtje niet op blote voeten lopen; moet kunnen :-/. Bovendien lag het bed prima en ik was inmiddels wel aan een paar uurtjes slaap toe!

Aan het einde van de middag heb ik nog wat door Sittwe rondgelopen. Het was er vooral druk en lawaaiig. Het enige interessante was het "strand"; dat was zwart ;-). Het was laag water waardoor er een grote oppervlakte slib en slik zichtbaar was. Er komen een hier een aantal rivieren in zee uit en die zetten het nodige sediment af. Eigenlijk is het één grote delta; samen met het nabij gelegen Bangladesh. Drooggevallen bootjes lagen er verlaten bij op deze vlakte; wachtend op het opkomend tij. Andere bootjes werden - vol met passagiers - door de bootsmannen door het slik richting zee geduwd. Ze zakten daarbij tot aan hun kuiten in de modder. Dat moet echt loodzwaar zijn!!!

Na een eenvoudige maaltijd ben ik vroeg m'n bedje ingedoken. Morgen vroeg met de boot naar Mrauk-U. Zin in!!!

  • 02 April 2012 - 16:52

    Marie:

    ik ook ! heb zin in je volgende verslag ! (mis je foto's verschikkelijk !)

  • 02 April 2012 - 16:54

    Wil Mens:

    Je bent ook onvermoeibaar bewondering voor jouw ondekkingstochten. Wat heb je veel te vertellen.
    Gr. Wil.

  • 02 April 2012 - 19:38

    Pa En Ma:

    Wat een land, je gaat overal op af en je komt toch weer op zijn pootjes terecht.
    We zijn benieuwd wat er in Mrauku te beleven is het zal weer een mooi verhaal worden, nog even genieten!
    Tot gauw liefs Pa en Ma.

  • 06 April 2012 - 08:21

    Manon:

    Wat ben je toch een ontdekkingsreiziger, heb veel bewondering voor je. Wij vinden een rondreis Jakarta, Bali met privechauffeur al een avontuur. Ik kijk weer uit naarje volgende avontuur. Geniet ervan.

  • 10 April 2012 - 18:39

    Ben En Ria Dammers:

    Hoi Bianca, wat hebben wij van je v erslagen van je reis genoten. Je bent me er eentje hoor.
    hartelijke groetjes van ons, en tot de volgende reis ?????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Naypyidaw

Myanmar

2012

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2012

Een nachtelijke onderneming

20 Maart 2012

Een nacht in de cel

18 Maart 2012

Bonje met de Bitch vanBago

16 Maart 2012

Het drijvende Westland

11 Maart 2012

Een dorp vol gezelligheid
Bianca

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 81945

Voorgaande reizen:

20 Oktober 2018 - 18 November 2018

Ethiopië

10 Maart 2016 - 28 Maart 2016

India - Mumbai en omgeving

06 Maart 2015 - 30 Maart 2015

Cuba

21 Februari 2014 - 22 Maart 2014

Nicaragua

01 Maart 2013 - 31 Maart 2013

Panama

02 Maart 2012 - 03 April 2012

Myanmar

04 Maart 2011 - 03 April 2011

Colombia

11 September 2009 - 07 Februari 2010

2009 - 2010

22 Juni 2008 - 23 Februari 2009

2008 - 2009

22 Juni 2007 - 28 Januari 2008

2007 - 2008

15 November 2006 - 15 December 2006

2006

Landen bezocht: